Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies



Gimp - grafika
Dobre programy - tutoriale
Rne
K±cik pocz±tkuj±cego

Gimp Grafika wektorowa i bitmapowa

Wstęp do programów graficznych

      Są dwa sposoby zapisu grafiki w komputerze a w związku z czym też dwa typy programów graficznych. Programy bitmapowe oraz wektorowe. Te pierwsze pozwalają na obróbkę zdjęć, które są wykonane ze skończonej liczby pikseli, czyli punkcików o różnych kolorach.

     Zdjęcie bitmapowe składa się zatem z takich kolorowych punkcików poukładanych w jednej linii, linie zaś są jedna pod drugą. Gdy połączymy je powstaje obraz. Zaletą tego zapisu jest to, że bardzo dobrze nadaje się do zapisu zdjęć. Jego zaś wadą jest to, że gdy powiększamy taki obrazek niestety jakość jest coraz gorsza. Przy bardzo dużym powiększeniu zobaczymy tylko pojedyncze piksele, które są kwadratowe i niewiele mówią o całym obrazie...

Problemem bitmap jest też to, że ciężko jest już w nich coś zmienić. Gdy przykładowo wycinamy obiekt, np. stół to po jego usunięciu zostaje pusta jednokolorowa plama...

Wektorowy zapis grafiki

     Drugą metodą zapisywania obrazów na dysku jest wektorowy typ. Programy wektorowe zapisują obrazy za pomocą konkretnych matematycznych figur. Możemy rzec, że wektorowy obrazek to zespół figur geometrycznych o różnych wypełnieniach, różnych kolorach a zapis na dysku do celów dydaktycznych możemy uprościć jako początek linii, jej długość, współrzędne końca oraz kolor. Obrazy wektorowe ciężko jest utworzyć realistycznie dlatego raczej bitmap całkowicie nie zastąpią, jednak świetnie sprawdzają się przy rysunkach technicznych, wizytówkach, modelach 3D itp. Ważną cechą takiego rodzaju zapisu jest to, że moglibyśmy powiększać linię w nieskończoność i nigdy nie otrzymamy pojedynczych, postrzępionych pikseli jak to jest przy bitmapie, lecz ekran wypełni nam niepostrzępiona linia.

Który zapis jest lepszy?

To pytanie postawiłem trochę bezsensownie, bo to tak jakby zapytać, czy buty są lepsze od rolek. Z rolek przecież nie w sposób wszędzie korzystać, np. w górach skalistych rolek raczej nie założymy...
Podobnie i tu w niektórych zastosowaniach lepiej sprawdzają się bitmapy a w niektórych wektory. Co jest jednak najlepsze? Otóż najlepiej jest wykorzystać jedno i drugie. Tak! Jest to często wykorzystywane w grafice 3D.

Tu bardzo często tworzy się np. budynek, który składa się z wektorów, dzięki czemu możemy śmiało budynek obracać a przez to oglądać go z różnych stron, pod różnymi kątami. Realistyczności natomiast nadadzą gmachowi zdjęcia prawdziwej elewacji budynku. Zatem ściany zewnętrzne są pokryte bitmapą, tzw. teksturą.

Różne

copyright © Pcwiedza.pl