Programy biznes
Kcik pocztkujcego

Gimp Skracanie czasu trwania projektu - optymalizacja

   Projekt powinien zmieścić się przede wszystkim w terminie, ale zauważmy, że raczej nikt się nie pogniewa za to, że skończy się on wcześniej... Poza tym lepiej jest mieć nieco zapasu a wygospodarowany czas przeznaczyć na coś innego. Zobaczmy jak można tego dokonać.

    Dla lepszego zobrazowania problemu wróćmy do naszego przykładu z remontem mieszkania. Poniżej znajduje się wykres Gantta, który obrazuje to co zaplanowaliśmy. Wykres ukazuje zgrupowane prace Marka, oraz Jacka, który ma dwa zadania wielkie oraz jedno drobne zadanie dla właściciela, czyli zakupy.

Ścieżka krytyczna wyznacza najwcześniejszy termin oddania projektu

    Prace wykonywane przez różnych pracowników są realizowane równolegle, stąd też w dany dzień przypadają na wykresie dwa lub więcej elementy zadań, które są przypisane do poszczególnych osób. Zauważmy, że jedynie dolna a jednocześnie najdłuższa ścieżka jest zaznaczona na czerwono. Jest to tak zwana ścieżka krytyczna.

    Oznacza to, że zestaw tych działań określa minimalny termin całego projektu a w praktyce skutkuje to tym, że choćbyśmy nie wiem jak skracali te ścieżki oznaczone na niebiesko (12,5 dnia) a nic nie robili z tymi zaznaczonymi na czerwono (6,5 dnia + 11dni = 17,5dnia) to niemożliwe by było skrócenie całego projektu. Po prostu Marek wcześniej skończył by pracę i miał wolne a projekt byłby oddany dopiero wtedy, gdy Jacek położyłby panele.

projectlibre_15.jpg

Okazuje się więc, że pomimo, iż Marek pracuje w pierwszym tygodniu "na pół gwizdka" to jednak nie jego praca wyznaczy termin zakończenia zadania. Jego wykonanie się nieco wydłuży z tego powodu ale jak widać nie na tyle, by jego ścieżka stała się krytyczna. Zatem, by przyspieszyć projekt musimy poważnie pomyśleć nad ścieżką Jacka i czy nie dałoby się czegoś tu uprościć.

Niestety szpachlowanie, malowanie, czy też kładzenie płytek i paneli jest zadaniem czasochłonnymi i zakładamy, że nie chcielibyśmy zbytnio popędzać Jacka, by robił to kosztem jakości, stresu i gonitwy czy też nadgodzin. W tej sytuacji pozostaje nam zwiększyć zasoby ludzkie, samemu wykonać część prac lub też poprosić Marka, gdy będzie już wolny by pomógł Jackowi i przejął część jego obowiązków na siebie.

W tej sytuacji mamy 17,5 dnia w ścieżce krytycznej i chcielibyśmy zmniejszyć ten czas. Zobaczmy jakie obowiązki można by dodatkowo przerzucić z Jacka na Marka. Najprościej będzie przerzucić "Szpachlowanie ścian" z "Remontu korytarza" na Marka.

projectlibre_16.jpg

Klikamy więc na "Szpachlowanie ścian" w ścieżce "Remont korytarza" a w okienku które się pojawi klikamy na ikonce z zakładki Resources, zaznaczoną obok na rysunku celem otwarcia kolejnego okna w którym usuniemy Jacka z listy wykonawców a dodamy w zamian Marka. Zobaczmy jaki efekt to da.

projectlibre_17.jpg
Zadanie zostanie przypisane Markowi jednak musimy jeszcze dostosować je do harmonogramu. Zatem klikamy na łączniku "Szpachlowania ścian" z "Położeniem płytek" w "Remoncie korytarza" i dajemy Remove, czyli je usuwamy.
projectlibre_18.jpg

Nie przestawiamy zadania poza "Remont korytarza", bo nadal się ono w nim zawiera jednak musimy uwzględnić to, że Marek ma czas dopiero po skończonym remoncie łazienki. Łapiemy więc ostatnie zadania i przeciągamy strzałeczkę do "Szpachlowania ścian".

W między czasie powstał jednak drugi problem, bo Jacek będzie chciał za chwilę malować ściany a są one jeszcze niewyszpachlowane... Trzeba więc to zadanie przenieść, by zaczynało się dopiero po wyszpachlowaniu ścian.

projectlibre_19.jpg

Usuwamy zatem połączenia:

  • "Położenie płytek..." do "Malowanie"
  • oraz od "Malowanie" do "Szpachlowanie ścian" z działu Remont pokoi

Następnie przeciągamy z zadania "Szpachlowanie ścian" znajdującego się w "Remont korytarza" do "Malowanie" z tego samego działu.

projectlibre_20.jpg

Ostatecznie wykres powinien wyglądać tak jak obok i powinniśmy z "Położenia płytek na podłodze" z działu "Remont korytarza" przeciągnąć do "Szpachlowania ścian" z "Remontu pokoi" ale niestety w tej sytuacji pojawił się konflikt ponieważ szlifierka do gipsu może być używana jednocześnie tylko przez jedną osobę, zatem musimy tak zrobić, by szpachlowanie ścian nie nakładało się na siebie albo pożyczyć jeszcze jedną maszynę, ale to by zwiększyło koszt remontu zatem decydujemy się na pierwsze rozwiązanie.

Problem zaznaczyłem na wykresie Gantta. Teraz wygląda, że wszystko jest dobrze ale Jacek w tym samym czasie ma układać płytki i szpachlować ściany w pokojach, co jest niemożliwe i jak tylko zostawimy układanie płytek a przesuniemy szpachlowanie to czasowo zgra się z szpachlowaniem sufitu w łazience czyli szlifierka do gipsu nam to rozwiązanie zablokuje.

projectlibre_21.jpg

Zatem pozostaje zostawić szpachlowanie pokoi jako pierwsze zadanie Jacka a kładzenie płytek na korytarzu robić wtedy, gdy Marek będzie szpachlował sufit w łazience, by w końcu za jakiś czas mógł on wyszpachlować ściany na korytarzu.

W tej chwili konflikt zasobów jest zażegnany. Ufff...

Oczywiście przykład jest nieco uproszczony, bo nie dbałem o to, by np. po szpachlowaniu odczekać trochę czasu, by to wszystko wyschło zanim będziemy malować itd. ale nie chciałem już bardziej gmatwać całego obrazu sytuacji. Gdy planujemy realne działania trzeba takie sytuacje uwzględnić przy planowaniu a jeśli planujący nie zna takich procesów to powinien ten plan poddać krytyce fachowców, którzy będą te prace wykonywali.

Podsumowanie

    Optymalizacja kosztów czy też czasu często jest możliwa ale niekiedy odbywa się to kosztem bardziej zaawansowanego planowania oraz większego ryzyka, że coś nie wyjdzie, gdy się coś przesunie, np. gdy Jacek nie zdąży ze szpachlowaniem to Marek będzie musiał czekać itp. Nie jest to zatem prosty proces, ale jednak daje on niekiedy duży zysk tym bardziej gdy mamy dwie ekipy jedną tańszą a drugą droższą i nie zależy nam na czasie to możemy przerzucać zadania droższej tej tańszej kosztem wydłużenia całego remontu. Możliwości jest trochę, trzeba tylko trochę pokombinować.

Czytaj dalej: Tworzenie listy zadań w ProjectLibre
Warning: include_once(includes/rss_fetch.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/programy-biznes/includes/funkcje.php on line 519

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'includes/rss_fetch.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php52/usr/share/pear:/opt/alt/php52/usr/share/php') in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/programy-biznes/includes/funkcje.php on line 519

Różne

copyright © Pcwiedza.pl