Skracanie czasu trwania projektu - optymalizacja
Projekt powinien zmieścić się przede wszystkim w terminie, ale zauważmy, że raczej nikt się nie pogniewa za to, że skończy się on wcześniej... Poza tym lepiej jest mieć nieco zapasu a wygospodarowany czas przeznaczyć na coś innego. Zobaczmy jak można tego dokonać.
Dla lepszego zobrazowania problemu wróćmy do naszego przykładu z remontem mieszkania. Poniżej znajduje się wykres Gantta, który obrazuje to co zaplanowaliśmy. Wykres ukazuje zgrupowane prace Marka, oraz Jacka, który ma dwa zadania wielkie oraz jedno drobne zadanie dla właściciela, czyli zakupy.
Ścieżka krytyczna wyznacza najwcześniejszy termin oddania projektu
Prace wykonywane przez różnych pracowników są realizowane równolegle, stąd też w dany dzień przypadają na wykresie dwa lub więcej elementy zadań, które są przypisane do poszczególnych osób. Zauważmy, że jedynie dolna a jednocześnie najdłuższa ścieżka jest zaznaczona na czerwono. Jest to tak zwana ścieżka krytyczna.
Oznacza to, że zestaw tych działań określa minimalny termin całego projektu a w praktyce skutkuje to tym, że choćbyśmy nie wiem jak skracali te ścieżki oznaczone na niebiesko (12,5 dnia) a nic nie robili z tymi zaznaczonymi na czerwono (6,5 dnia + 11dni = 17,5dnia) to niemożliwe by było skrócenie całego projektu. Po prostu Marek wcześniej skończył by pracę i miał wolne a projekt byłby oddany dopiero wtedy, gdy Jacek położyłby panele.
Niestety szpachlowanie, malowanie, czy też kładzenie płytek i paneli jest zadaniem czasochłonnymi i zakładamy, że nie chcielibyśmy zbytnio popędzać Jacka, by robił to kosztem jakości, stresu i gonitwy czy też nadgodzin. W tej sytuacji pozostaje nam zwiększyć zasoby ludzkie, samemu wykonać część prac lub też poprosić Marka, gdy będzie już wolny by pomógł Jackowi i przejął część jego obowiązków na siebie.
W tej sytuacji mamy 17,5 dnia w ścieżce krytycznej i chcielibyśmy zmniejszyć ten czas. Zobaczmy jakie obowiązki można by dodatkowo przerzucić z Jacka na Marka. Najprościej będzie przerzucić "Szpachlowanie ścian" z "Remontu korytarza" na Marka.
Oczywiście przykład jest nieco uproszczony, bo nie dbałem o to, by np. po szpachlowaniu odczekać trochę czasu, by to wszystko wyschło zanim będziemy malować itd. ale nie chciałem już bardziej gmatwać całego obrazu sytuacji. Gdy planujemy realne działania trzeba takie sytuacje uwzględnić przy planowaniu a jeśli planujący nie zna takich procesów to powinien ten plan poddać krytyce fachowców, którzy będą te prace wykonywali.
Podsumowanie
Optymalizacja kosztów czy też czasu często jest możliwa ale niekiedy odbywa się to kosztem bardziej zaawansowanego planowania oraz większego ryzyka, że coś nie wyjdzie, gdy się coś przesunie, np. gdy Jacek nie zdąży ze szpachlowaniem to Marek będzie musiał czekać itp. Nie jest to zatem prosty proces, ale jednak daje on niekiedy duży zysk tym bardziej gdy mamy dwie ekipy jedną tańszą a drugą droższą i nie zależy nam na czasie to możemy przerzucać zadania droższej tej tańszej kosztem wydłużenia całego remontu. Możliwości jest trochę, trzeba tylko trochę pokombinować.
Czytaj dalej: Tworzenie listy zadań w ProjectLibre
Warning: include_once(includes/rss_fetch.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/programy-biznes/includes/funkcje.php on line 519
Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'includes/rss_fetch.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php52/usr/share/pear:/opt/alt/php52/usr/share/php') in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/programy-biznes/includes/funkcje.php on line 519