Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies



Tworzenie gier 2D i 3D
Animacja 2d
Grafika 3D
Tworzenie muzyki

Kącik początkującego

Gimp Gotowy czy własny silnik do gier?

     Czy warto tworzyć swój własny silnik do gier? Jak zwykle nie będzie to odpowiedź tak lub nie. Brzmi ona: To zależy... Tak właśnie, czynników które mogą wpłynąć na jedną czy drugą decyzję jest wiele. Spróbuję je tu opisać.

      Generalnie w przypadku, gdy nie mamy dużych sił i zasobów programistycznych w postaci doświadczonego zespołu programującego to moje zdanie jest jednoznaczne warto wtedy wybrać gotowy silnik do gier. Koniec kropka. No dobrze rozwinę to, bo sam nie lubię odpowiedzi typu nie bo nie albo tak bo tak. Argumentami, które przemawiają za tym, by jednak wybrać jakieś już dostępne na rynku narzędzie jest to, że gdy nie mamy doświadczenia w programowaniu gier - (nie chodzi o programowanie w ogóle, czyli np. stacjonarnych aplikacji lub aplikacji webowych typu strona www) to niestety pierwszym brakiem jaki pewnie będzie nam uwierać w tworzeniu gier będą pytania od czego zacząć? Jak się w ogóle za to zabrać? Jak się w ogóle robi gry? Jakie mechanizmy są potrzebne?

Co na temat własnego silnika sądzą inni?

     W natłoku tych pytań możemy ugrzęznąć i jak napisał jeden z forumowiczów możemy zniknąć z rynku na np. rok i po tym czasie wrócić wypalonym. Kolejna osoba z forum twierdzi, że albo decydujemy się na tworzenie silników do gier albo na tworzenie gier. Aż w końcu jeden z nich napisał coś co nadaje się na podsumowanie wątku a brzmiało to mniej więcej tak: "Nie jest przecież moim celem programowanie samo w sobie a tworzenie gier!".

Tak, w ogromie kodu można śmiało zatonąć. Wbrew pozorom czasami lepiej jest nauczyć się nowego języka programowania niż tworzyć tak skomplikowany mechanizm jakim jest silnik gier.
No cóż w niektórych środowiskach musimy napisać wiele linijek kodu, by uzyskać tak prostą rzecz jak wyświetlenie jednego obrazka co w niektórych silnikach można załatwić jedną linijką kodu.

Gdy działasz w pojedynkę lub masz zespół ludzi niekoniecznie mega doświadczonych w tej tematyce to mocno sugeruję naukę jednego lub kilku silników do gier a jeśli będzie czegoś brakowało to próbę rozbudowy tego silnika albo ostatecznie dopiero po zapoznaniu się z nimi utworzenie swojego.

Zalety gotowego silnika do gier


    Gdy korzystamy z gotowego silnika możemy faktycznie skupić się na tworzeniu gry a nie na programowaniu. Dodatkowo ogromną a jeśli nie jedną z najważniejszych zalet tego jest bardzo szybki start oraz naukę na czyimś doświadczeniu. To tak jakbyśmy spotkali kogoś z wieloletnim nieraz doświadczeniem i do tego chętnym by nas uczyć!
Tak! Czy nie myślicie o tym samym co ja w tej chwili? Przecież jeśli ktoś utworzył silnik do gier to musiał sam przedrzeć się przez gąszcz problemów i wynalazł sporo rozwiązań z których możemy teraz korzystać. Dodatkowo wiele z nich wyszłoby w naszej pracy nad własnym silnikiem a być może wielu z ciekawych sposobów nigdy byśmy nie odkryli pracując samemu. Tak to już w życiu jest, że gdy pracujemy w grupie to często zdobywamy doświadczenie o wiele szybciej niż męcząc się nad czymś samemu.

Nie rób wszystkiego sam!
    Jakie jest zatem niebezpieczeństwo rzucania się bez większego doświadczenia w tworzenie wszystkiego samemu? Otóż gdy tak zrobimy to może się okazać, że utworzymy silnik, który będzie połatany, bo jeśli nie mamy o czymś pojęcia jak to zrobić to odkrywamy Amerykę i gdy skądinąd się dowiemy, że można to coś łatwiej rozwiązać to próbujemy to zaaplikować u siebie a to często skutkuje chaosem i poprawianiem kodu raz za razem tak, że w końcu okazuje się, że lepiej by było to wszystko napisać od nowa zamiast po raz kolejny łatać stary kod.
To jednak co jest najgorsze to to, że być może uda nam się zrobić wspaniały silnik, ale czy wystarczy nam zapału, by tworzyć po tej walce jeszcze wspaniałe gry? Czy nie będzie to trwało latami zanim dopracujemy nasz silnik?

Efektem wypalenia są - kiepskie gry
    Czy czasem nie okaże się, że gry spod naszej klawiatury wyjdą jednak tandetne, bo całe zasoby wpompowaliśmy w jej silnik i brakło już inwencji twórczej na utworzenie czegoś ciekawego a przecież presja czasowa, finansowa a także towarzyska może być spora i będziemy chcieli w końcu coś wydać. Znajomi mogą na nas naciskać i mówić - robiliście to dwa lata i wydaliście taką prostą platformówkę, którą ja bym zrobił w standardowym silniku w dwa tygodnie?!!!


Kiedy jednak tworzyć własny silnik do gier wideo?
     Gdy mamy duże doświadczenie i wiemy, że szybko zrobimy coś co będzie lepsze/bardziej dopasowane/tańsze do naszych potrzeb niż to co jest obecnie na rynku. Oczywiście zdanie to jest prawidłowe pod warunkiem, że dysponujemy odpowiednimi mocami przerobowymi, by było to jeszcze realne w jakimś sensownym czasie. Można też pokusić się o własny silnik, gdy ma być on bardzo prosty. Oczywiście są to tylko moje przemyślenia na temat silników i decyzję o wykonaniu bądź też użyciu gotowego systemu musimy podjąć samemu...
Warning: include_once(includes/rss_fetch.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/tworzenie-gier/includes/funkcje.php on line 548

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'includes/rss_fetch.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php52/usr/share/pear:/opt/alt/php52/usr/share/php') in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/tworzenie-gier/includes/funkcje.php on line 548

Różne

copyright © Pcwiedza.pl