Warstwy w Inkscape
Warstwy są bardzo przydatnym narzędziem, które pozwala na lepsze uporządkowanie zarządzanie projektem.
Warstwy omawialiśmy już przy okazji kursu Gimpa na naszej stronie i jeśli ktoś miał okazję z tamtego kursu korzystać powinien mieć pewien obraz czym one są i po co się je stosuje. Jest jednak pewna różnica między Gimpem a Inkscape. Otóż w Gimpie był pewien problem, gdyż gdy na zdjęciu narysowaliśmy koło wypełnione pewnym kolorem wówczas nadpisywało ono wszystko co się znajdowało na tej samej warstwie czyli traciliśmy np. kawałek fotografii, dlatego musieliśmy rysować koło na odrębnej warstwie jeśli w przyszłości planowaliśmy jego np. przesunięcie bez utraty tła.
Tu natomiast obiekty są jakby na oddzielnej warstwie już z założenia no może nie do końca, ale występuje pewna zaleta taka, że jeden nie nadpisuje drugiego, chyba, że dokonamy tego specjalnie. W obrębie jednej warstwy możemy przemieszczać obiekty w górę lub w dół, dzięki czemu ten z dołu będzie teraz na pierwszym planie i może przysłaniać częściowo lub całkowicie inne.
Warstwy mogą się przydać również i tu. Przykładowo tworzymy np. tło - niebo, chmury, góry drogę i las, które mają być stałe. Teraz chcemy, by te obiekty nie przemieszczały się nam przypadkowo podczas edycji np. ludzi, samochodów, zwierząt, które rysujemy i przemieszczamy po planie.
Zatem zgrupowanie w obrębie warstwy wszystkich elementów należących do tła a późniejsze ich zablokowanie - zabezpieczenie przed przypadkową edycją ułatwia znacznie pracę, gdyż przypadkowo nie dokonamy zmian w tle oraz nie włącza się ciągle jego edycja, co jest uciążliwe bo zamiast zmieniać samochód ciągle włącza się edycja drogi.
Dobrze dość tej teorii przejdźmy teraz do przykładu.
Zmiana koloru wypełnienia
Obiekty nakładają się na siebie
Wyrównanie obiektów
Grupowanie obiektów
Zmiana koloru i stylu obrysu
Przekształcanie obiektów
Narzędzie elipsy
Jak narysować gwiazdę
Rysowanie ołówkiem
Pióro - do czego może się przydać
Tekst w Inkscape
Pisanie wzdłuż ścieżki
Efekty specjalne na tekście
Warstwy w Inkscape
Przykład użycia warstw
Metody tworzenia obiektów wektorowych
Co nadaje życia obiektom?
Rysowanie z pomocą linii pomocniczych
Bitmapa na wektor - wstęp
Gradient - nakładanie
Bitmapa na wektor - kontury
Wektoryzacja z zachowaniem kolorów
Upraszczanie wektorowych obiektów
Gradient - zaawansowane opcje