Animacja 2d
Tworzenie gier 2D i 3D

Montaż filmu
Grafika 3D
Tworzenie muzyki
K±cik pocz±tkuj±cego

Gimp Ruch kamerÄ… w Toon Boom

    Teraz zajmiemy się operowaniem kamerą w celu uzyskania wrażenia ruchu.

   W celu uzyskania ruchu możemy poruszać występującymi w naszej animacji postaciami oraz możemy również poruszać kamerą. Jeśli chcemy możemy nawet poruszać tłem co również wywoła wrażenie ruchu. W pierwszym jednak kroku zajmiemy się ruchem kamery.

Animacja kamery w Toon Boom Studio

     Celowo wgraliśmy obrazek stanowiący tło całej sceny jako podłużny element daleko wykraczający poza standardowy widok kamery.

toon_boom_6.jpg

Można to zobaczyć na obrazku obok przesuwając suwak w prawo lub lewo. Kamera została obok z lewej strony, natomiast my widzimy nowe elementy, które nie są widoczne w filmie. Teraz przesuwając kamerę w prawo uzyskamy ruch obrazu jak w świecie rzeczywistym.

toon_boom_7.jpg

By animować kamerę potrzebujemy utworzyć nową ścieżkę "peg", którą tworzymy klikając na button "Add Peg Element" najlepiej będąc na warstwie kamery, bo wtedy będzie ona utworzona w jej otoczeniu a nie na samej górze. Następnie "łapiemy myszką" warstwę "Camera" i przeciągamy ją pod warstwę "Peg" dzięki czemu będziemy mogli animować później ruch kamery.

toon_boom_8.jpg

Następnie kopiujemy całą zawartość wszystkich warstw będących w pierwszej klatce i wklejamy je np. w 30.

Jak tego dokonać? Otóż zaczynając od góry "łapiemy" myszą pierwszą klatkę pierwszej warstwie i przeciągamy ją w dół aż do kamery. W ten sposób zaznaczymy wszystkie elementy pierwszej klatki (warto przed zaznaczaniem kliknąć gdzieś indziej niż pierwsza warstwa, bo wtedy program zamiast zaznaczać będzie próbował przenieść pierwszą klatkę w pierwszej warstwie). Następnie z klawiatury wybieramy ctrl+c i podobnie zaznaczamy wszystkie warstwy ale tym razem w 30 klatce filmu i naciskamy ctrl+v. Zauważmy że do tej pory pole robocze, czyli widok kamery był zupełnie pusty. Po wklejeniu pojawiają się identyczne elementy jak w pierwszej klatce, czyli wszystkie klatki od pierwszej do 30 są wypełnione tym samym.

To dobrze o to nam chodziło. Teraz naszym zadaniem będzie to, by film ożył.

Dodatkowo zaznaczyłem u góry ponad warstwami wskaźnik, którym możemy poruszać zmieniając widok filmu klatka po klatce. Wystarczy go złapać i przesuwać w lewo i w prawo.

toon_boom_9.jpg

Teraz musimy w warstwie Peg dodać klatki kluczowe w pierwszej i w ostatniej klatce a robimy to klikając prawym klawiszem myszy na tych klatkach a następnie z menu, które się pojawi wybieramy "Add KeyFrame", czyli klatkę kluczową. Oczywiście klatek może być więcej, ale jeśli chcemy zachować jednostajny ruch od lewej do prawej w tym przedziale wystarczy zainicjować pierwszą i ostatnią klatkę kluczową. Pomiędzy nimi program sam przemieści kamerę. Sprytne prawda?

toon_boom_10.jpg

Animujemy kamerÄ™
   Wreszcie dochodzimy do momentu w którym animujemy. Warto zwrócić uwagę, że gdy w poprzednim kroku dodaliśmy klatki kluczowe w warstwie "Peg" wówczas wszystkie klatki pomiędzy nimi zostały wypełnione. Wybieramy zatem z lewego menu narzędzie ruchu "Motion" co jest zaznaczone na czerwono. Zauważmy też, że na ekranie pojawi się kamera z możliwością jej przesuwania, czyli jakby dwie kamery odwrócone do siebie o 180stopni. Przed utworzeniem kluczowych klatek w warstwie "Peg" kamera była zwrócona tylko w jedną stronę.

toon_boom_11.jpg
Teraz przechodzimy do ostatniej klatki filmu na warstwę "Peg", łapiemy kamerę i przesuwamy ją w kierunku igla. Powinna się rozciągnąć w charakterystyczny sposób pomiędzy nimi linia, która obrazuje ruch kamery.
toon_boom_12.jpg

Teraz naciskamy klawisz "Play" w górnym menu i odtwarzmy nasz pierwszy film w Toon Boom Studio. To by było na tyle w animacji naszej kamery.

Jednak dla lepszego zrozumienia animacji kamery możemy śmiało dla testów dodać dodatkowy punkt kluczowy na ścieżce "Peg" i przesunąć je w góre dodając dodatkowy ruch kamery. Zauważmy, że im więcej kresek w linii obrazującej ruch kamery tym wolniej kamera będzie się poruszać. Dzięki temu mamy dodatkowe narzędzie w swoim warsztacie - możemy sterować prędkością ruchu kamery.

Wróćmy z powrotem do stanu sprzed naszego testu do tylko jednego ruchu kamerą od pingwinów do igla. Możemy to zrobić za pomocą klawiszy ctrl+z, gdybyśmy chcieli ponowić możemy nacisnąć skrót klawiszowy ctrl+shift+z.

Animację kamery mamy już z głowy teraz wprawmy teraz naszych bohaterów w ruch ale to już temat na następny artykuł. Zapraszamy.

Czytaj dalej: Import postaci i elementów
Warning: include_once(includes/rss_fetch.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/grafika/includes/funkcje.php on line 531

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'includes/rss_fetch.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php52/usr/share/pear:/opt/alt/php52/usr/share/php') in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/grafika/includes/funkcje.php on line 531

Różne

copyright © Pcwiedza.pl