Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies



Tworzenie gier 2D i 3D
Animacja 2d
Grafika 3D
Tworzenie muzyki

Kącik początkującego

Gimp Jaki silnik do gier 2d?

    W poprzednim artykule zastanawialiśmy się czy warto korzystać z gotowego silnika do gier czy też tworzyć swój własny autorski. W tym opisie jednak zajmiemy się wyborem konkretnego a wierzcie mi istnieje ich wiele...

   Istnieje wiele różnych silników do gier oczywiście nie opiszemy ich wszystkich, być może z czasem uda nam się zrobić to co po niektórych trochę artykułów przybliżających, jednak na dzień dzisiejszy część z nich tylko wymienię. Skupię się natomiast na tych, które uważam, że mają duży potencjał i mają duże wsparcie.

Niepewny los silników do gier

    Nikt nie potrafi do końca przewidzieć jaki los spotka daną technologię, gdyż jest to zależne od wielu czynników. Niekoniecznie zawsze wygrywa ten najpopularniejszy czy najlepszy. Sam byłem w szoku, kiedy dowiedziałem się, że Flash zaczyna powoli ustępować HTML5, który też jest znakomity i ma wiele zalet ale jednak Flash miał bardzo stabilną pozycję na rynku! Nie sądziłem, że tak rozwinięta i już dojrzała platforma tak szybko zacznie odchodzić w siną dal... Choć jeszcze nie odeszła to widać spadek zainteresowania tą technologią. Podobnie nie można też z całą pewnością powiedzieć, że te silniki, które są teraz na topie za rok dwa nie zaczną upadać...

Przyczyny i problemy mogą być różne. Przykładowo: Gdy jakieś oprogramowanie było dawno temu napisane teraz, gdy wersje Windowsa/Androida/czy innego systemu/bądź środowiska programistycznego tak szybko się zmieniają mogą rzutować na tym, że danej technologii nie opłaci się już rozwijać, bo zawiera ograniczenia sprzed 10 lat, które najnowsze wersje systemu nie zawierają. Teraz pozostaje albo projekt zarzucić albo napisać wszystko od nowa, a to jak wiadomo nie jest takie proste. Mogą pojawić się błędy w bardzo stabilnym do tej pory systemie no i jeśli projekt nie przynosi dużych zysków to może to być po prostu nieopłacalne. Czasem przyczyną upadku może być polityka innych firm.

Nie warto jednak zbytnio rozpaczać nad tym, że dany silnik przestanie być rozwijany. Nie po to zostaliśmy stworzeni, by się użalać nad sobą. Warto się jednak uczyć wielu silników i nie być uzależnionym od jednego - oczywiście jeśli zajmujemy się tym na poważnie. Jeden z autorów napisał to, że warto się uczyć choćby jednego języka programowania rocznie to samo można odnieść do silników graficznych.

(Nawiasem mówiąc było to w czasie, kiedy znałem tylko 1 (słownie jeden) język a mianowicie PHP i ledewo liźnięte inne języki. Trochę to zabolało ale i dało do myślenia.)

Warto uczyć się tworzyć gry a nie wiązać z konkretnym silnikiem czy językiem

   Inny profesor na pytanie dlaczego uczy silnika do gier XNA, który prawdopodobnie nie będzie już rozwijany odpowiedział mniej więcej tak: "Gdy byłem mały uczyłem się grać na gitarze. Dzisiaj mam już którąś z kolei gitarę i nie sprawia mi to trudności, by na niej zagrać choć uczyłem się na zupełnie innej. Podobnie jest z grami. Trzeba nauczyć się jak je tworzyć a silnik czy język jest drugorzędną sprawą. Jak będziesz wiedział jak tworzyć gry to pewnie poradzisz sobie śmiało w innym języku". Oczywiście opowiedziałem to swoimi słowami - nie jest to dosłowna wypowiedź.

Silniki do gier 2d/3d

Możemy wyróżnić różne silniki do gier. Warto wybrać multiplatformowy czyli taki, który z łatwością pozwoli nam na publikowanie naszych gier na różnych platformach. Np. Corona SDK pozwala uruchamiać gry na zarówno Androidzie jak i systemie iOS oraz innych mobilnych platformach. Natomiast Unity 3d dodatkowo pozwala na uruchomienie gier na komputerze PC i nie tylko.

Różne silniki do gier:

  • Unity 3d (teraz też z dodatkiem 2d)
  • Corona SDK
  • AndEngine
  • Moai
  • Cocos-2d
  • Libgdx

No i oczywiście wiele innych (z czasem rozszerzymy ten artykuł) w tej jednak chwili nie chciałbym wprowadzać większego zamentu i wypisywać wszystkie możliwe silniki, bo przecież lepiej jest zawziąść się na jeden z nich i coś w nim zrobić.

Który silnik wybrać?

     Chyba najbardziej popularnym i zyskującym popularność silnikiem jest Unity 3d, który ostatnio również umożliwia tworzenie gier 2d. Swego czasu niektórzy wytaczali argumenty przeciw niemu, że jest to silnik 3d a nie 2d ale teraz, gdy producent zdecydował się na uruchomienie takiego mechanizmu u siebie to można śmiało brać ten system i się go uczyć. To, że może jest mocno rozbudowany powinniśmy potraktować jako zachętę, bo gdy już nauczymy się go obsługiwać i zechcemy przejść na 3D to ta wiedza z pewnością nam się przyda.

Drugim silnikiem, którym warto jest się zainteresować i jest ogólnie chwalony przez ludzi jest Corona SDK jest tu wykonane wiele rozwiązań, które dają nam na starcie znaczną przewagę pomiędzy niektórymi silnikami z powodu nacisku na jak najmniejszą liczbę kodu. Oczywiście bez niego nie obejdzie się ani tu ani w Unity 3D w szczególności w grach bardziej zaawansowanych.
Corona SDK poza tym śmiało nadaje się do tworzenia aplikacji biznesowych na smartfony.

Pozostałe silniki oczywiście też są na wysokim poziomie i np. Libgdx ma ogromną popularność i jest do tego darmowa. Jednak szukając narzędzi najłatwiejszych w tworzeniu gier ciężko jest coś znaleźć lepszego niż Corona SDK i Unity 3D. Zachęcam zatem do testów. Jeśli ktoś ma czas to warto przyrzeć się innym silnikom. Być może pod niektóre zastosowania bardziej nam one będą pasować.
Warning: include_once(includes/rss_fetch.php) [function.include-once]: failed to open stream: No such file or directory in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/tworzenie-gier/includes/funkcje.php on line 548

Warning: include_once() [function.include]: Failed opening 'includes/rss_fetch.php' for inclusion (include_path='.:/opt/alt/php52/usr/share/pear:/opt/alt/php52/usr/share/php') in /home/ekoinst/domains/pcwiedza.pl/public_html/tworzenie-gier/includes/funkcje.php on line 548

Różne

copyright © Pcwiedza.pl